~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd'

Voor algemene motor gerelateerde onderwerpen, actualiteiten en nieuws
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd'

Bericht door Gerry »





Print deze pagina
Nieuws
24 April 2017
Gerechtshof: 'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd'.
Het Gerechtshof Leeuwarden heeft bepaald dat het NIET is toegestaan een kentekenplaat op een motorfiets links of rechts van het midden te bevestigen.
Deze uitspraak is het gevolg van een hoger beroep door een motorrijder die was bekeurd voor het voeren van een kentekenplaat links van de motor. De motorrijder blijkt te zijn bekeurd met een verwijzing naar het verkeerde feit.

Het mag niet vanwege het bepaalde in artikel 7, 6e lid van de Regeling kentekens en kentekenplaten, waarin staat dat de kentekenplaat loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig moet zijn aangebracht (dus precies in het midden) en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Als de kentekenplaat niet aan die eis voldoet dan wordt deze door het Hof geacht niet behoorlijk zichtbaar te zijn.



In het geval van dit arrest was een verkeerde feitcode gebruikt en normaliter kan die worden gewijzigd, maar omdat er in het verleden aardig wat gedoe is geweest heeft het Hof voor dit specifieke geval besloten dat er geen feitcodewijziging plaats kan vinden en heeft men de besloten om de eerdere vernietiging van de boete in stand te laten.
Maar door dit arrest is nu duidelijk geworden dat de politie hier tegen kan optreden als men maar de juiste feitcode gebruikt (K030a, met als omschrijving 'het kenteken niet behoorlijk zichtbaar aanwezig hebben op of aan een motorrijtuig').

De MAG is hier in het verleden mee beziggeweest en in beroepen wordt regelmatig naar de MAG-stukken verwezen.
Maar nu het Hof heeft gesteld dat dit inderdaad niet is toegestaan, hebben we jurisprudentie waar men zich op kan beroepen, want het Hof is het hoogste rechtsorgaan voor dit soort zaken.
Het eerdere artikel op de MAG-website is door het arrest van het Hof achterhaald.

Lees hier het arrest van het Hof.

http://www.mag-nl.org/cms/index.php?mac ... eturnid=61" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Breaker
Active Member
Active Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 18 jan 2017 05:06
Zo ja, wat voor type: Road King
Bouwjaar: 2003

Re: 'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd

Bericht door Breaker »

Wat een dom gelul, als het goed zichtbaar is wat is dan het probleem ?? Daar zullen de strepenjagers van de politie wel weer blij om zijn...
Gelukkig zijn het niet allemaal van die zeikerds
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: 'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd

Bericht door Gerry »

Breaker schreef:Wat een dom gelul, als het goed zichtbaar is wat is dan het probleem ?? Daar zullen de strepenjagers van de politie wel weer blij om zijn...
Gelukkig zijn het niet allemaal van die zeikerds
Nou het Gerechtshof Leeuwarden heeft nu uitspraak gedaan dat het NIET is toegestaan , maar het mocht al niet hoor ..
Die M.A.G. had wat hele oude regels op hun site staan met de eisen waar hij mocht zitten op zelfbouw dingen.
daar is L&R nog wel is een rechtzaakje mee gewonnen..
maar verder moet elk voertuig wat sinds 1975 in NL voldoen aan de type goedkeuring .. (weet zo 123 niet welk wetsartikel dat is)
maar je mag aan elk voertuig gewoon niks veranderen.. (uitlaten /wielmaten/verlichting enz enz ) alles hoort zo te zijn als bij de typekeuring..
en anders ben je strafbaar.. dus ook de kentplaat hoort op de originele plek te zitten .. zo simpel is het .
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: 'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd

Bericht door Gerry »

Dit mag wel :lol: :lol: :lol:
van alle kanten onleesbaar ,, en niet te flitsen.. maar zo is hij ooit goed gekeurd .. dus die hebben mazzel
Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Xander
Active Member
Active Member
Berichten: 2235
Lid geworden op: 09 jul 2013 21:29
Zo ja, wat voor type: FLSTB S
Bouwjaar: 2015
Locatie: 020

Re: 'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd

Bericht door Xander »

:-) ik weet niet of je dan mazzel hebt
Member of the SMOKING PISTONS MTC
Gebruikersavatar
PS RoadKing
Active Member
Active Member
Berichten: 3832
Lid geworden op: 01 jun 2013 21:14
Zo ja, wat voor type: Road King Speci
Bouwjaar: 2017
Locatie: Loonse en Drunense Duinen

Re: 'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd

Bericht door PS RoadKing »

nou, ik vind het allemaal best, afgezien van het feit dat ik het geen porem vind, die platen zo half naast die motor hangend waar je altijd over struikelt als je er omheen loopt, de regels zijn duidelijk en ik begreep ook nooit waarom de MAG de wettekst niet goed heeft gelezen (of willen lezen) en een onjuist advies heeft gegeven;
maar goed, weer een probleempje minder en we kunnen weer over tot orde en waan van de dag :toppie:
Gebruikersavatar
Biertje
Forum Member
Forum Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12 mar 2017 15:47

Re: 'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd

Bericht door Biertje »

Wat een gezeik om plaatsing van de plaat, als ie gewoon goed zichtbaar is moet het geen probleem zijn. (En ik vind het wel mooi :D :D )
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: 'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd

Bericht door Gerry »

PS RoadKing schreef:nou, ik vind het allemaal best, afgezien van het feit dat ik het geen porem vind, die platen zo half naast die motor hangend waar je altijd over struikelt als je er omheen loopt :
Ik vind het ook niks, en heb zelf ook nog nooit gehad .
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
PS RoadKing
Active Member
Active Member
Berichten: 3832
Lid geworden op: 01 jun 2013 21:14
Zo ja, wat voor type: Road King Speci
Bouwjaar: 2017
Locatie: Loonse en Drunense Duinen

Re: 'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd

Bericht door PS RoadKing »

Gerry schreef:
PS RoadKing schreef:nou, ik vind het allemaal best, afgezien van het feit dat ik het geen porem vind, die platen zo half naast die motor hangend waar je altijd over struikelt als je er omheen loopt :
Ik vind het ook niks, en heb zelf ook nog nooit gehad .
nee, jij rijdt met een blauwe plaat, ook goed voor een bekeuring :lol:
Gebruikersavatar
Biertje
Forum Member
Forum Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 12 mar 2017 15:47

Re: 'Kentekenplaat mag niet naast de motor worden gemonteerd

Bericht door Biertje »

:lol: :lol: :lol:
Plaats reactie