~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

Side mount kenteken

Voor algemene motor gerelateerde onderwerpen, actualiteiten en nieuws
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Side mount kenteken

Bericht door Gerry »

Het stond gister al ergens, maar ik zet het hier nog wel even dan is het makkelijker terug te vinden

Montage kentekenplaat naast de motor tóch toegestaan
Categorie: Motornieuws 19 januari 2018
In tegenstelling tot eerdere berichtgeving, blijkt dat het monteren van de kentekenplaat naast het midden van de motor tóch is toegestaan (Lees ook: Gerechtshof: kentekenplaat aan zijkant motorfiets verboden).

Naar aanleiding van de uitspraak van het Hof Arnhem‐Leeuwarden op 19 april 2017, waarin het Hof aangeeft dat, gelet op artikel 7, zesde lid, de kentekenplaat op het midden van een motor moet zijn aangebracht en derhalve niet naast de motor, heeft de politie contact opgenomen met het Parket CVOM en aangegeven dat deze uitspraak niet in overeenstemming is met de wijze van keuren bij een individuele goedkeuring van een motor door de RDW. De RDW zou namelijk onder bepaalde voorwaarden motoren individueel goedkeuren, waarbij de kentekenplaat links naast de motor is gemonteerd. Vervolgens is door het Parket navraag bij de RDW gedaan hoe dit wettelijk is geregeld en na een reactie van de RDW te hebben ontvangen is geconcludeerd dat het inderdaad onder voorwaarden is toegestaan dat bij een motor de kentekenplaat niet midden achterop de motor is gemonteerd.

Al met al is het nieuwe inzicht het gevolg van een andere interpretatie van de wettekst: Ten eerste moet de zin waar het Hof zich op baseerde uit artikel 7 van de Regeling kentekens en kentekenplaten anders worden geïnterpreteerd. Met deze zin: "De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%." wordt niets anders bedoeld dan dat de kentekenplaat onder 90 graden (loodrecht) op de lengterichting (verticale mediaanvlak) van de motor moet zijn gemonteerd en dat deze hoek 5% mag afwijken. Deze zin heeft daarom geen betrekking op de plaats van de kentekenplaat. Anders gezegd; de plaat moet loodrecht op het middenlangsvlak van de motor staan, niet perse in het midden daarvan.

Momenteel keurt de RDW motoren op basis van de verordening (EU) 44/2014, waar in bijlage XIV een aantal bepalingen zijn opgenomen over de plaats en zichtbaarheidseisen van de kentekenplaat. Hierbij zijn de volgende twee bepalingen van belang:
1) De bevestiging van de kentekenplaat mag nooit buiten het breedste deel van de motor, uitgezonderd de spiegels, uitsteken.
2) De plaat moet zichtbaar zijn in de gehele ruimte die door de volgende vier vlakken wordt begrensd: de twee verticale raakvlakken aan de twee zijranden van de plaat, die naar de linker‐ en de rechterkant van de plaat een naar buiten gemeten hoek van 30° vormen ten opzichte van het middenlangsvlak van het voertuig. Nogal een ingewikkelde zin, maar wat hiermee bedoeld wordt is op de twee onderstaande afbeeldingen weergegeven:

Positie kentekenplaat

Indien de kentekenplaat te ver van de achterzijde wordt gemonteerd wordt het vereiste zichtveld van 30° niet gehaald omdat de achterband dit verhindert. Deze eis van 30° aan weerszijden van de kentekenplaat en de eis dat een kentekenplaat niet buiten het breedste punt van een motor mag uitsteken is tot nu toe echter niet opgenomen in de Regeling kentekens. Er is inmiddels wel verzocht om deze bepalingen alsnog op te nemen in deze regeling zodat deze eis die bij de toelating van toepassing is ook gebruikt kan worden voor de handhaving.

Daarnaast is de achterzijde van een voertuig voor wat betreft de plaats van de kentekenplaat niet gedefinieerd. Volgens de RDW is elke plaats naast het midden van het voertuig - gezien vanuit de lengterichting - toegestaan, zolang maar aan de andere vereisten wordt voldaan. Gelet op de bovenstaande zichtbaarheidseis en de eis dat de plaat niet buiten de motor mag uitsteken zal dit punt na wijziging van de Regeling kentekens en kentekenplaten niet ver van de daadwerkelijke achterzijde van de motor liggen.

Handhaving
Omdat in de Regeling kentekens en kentekenplaten momenteel de zichtbaarheidshoek van 30° niet is opgenomen kan slechts gehandhaafd kan worden op de huidige bepalingen uit deze regeling, zoals de bepaling dat de kentekenplaat op 20 m recht achter het midden van de motor zichtbaar moet zijn. Het is in ieder geval dus toegestaan dat een kentekenplaat links naast een motorfiets is gemonteerd en vanaf heden is het niet meer toegestaan dat de politie hier handhavend tegenop treedt, tenzij niet wordt voldaan aan een andere bepaling uit de Regeling kentekens en kentekenplaten.

kentekenplaat bevstiging zijkant verbod

Bron: Parket CVOM (Het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie is het expertisecentrum over verkeer en vervoer van het OM)


Afbeelding

Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Side mount kenteken

Bericht door Gerry »

Over een Side Mount doen ze al 30 jaar moeilijk ,

En dit mag wel.. daar legt niemand wakker van

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
PS RoadKing
Active Member
Active Member
Berichten: 3832
Lid geworden op: 01 jun 2013 21:14
Zo ja, wat voor type: Road King Speci
Bouwjaar: 2017
Locatie: Loonse en Drunense Duinen

Re: Side mount kenteken

Bericht door PS RoadKing »

ja, tis wat....zag laatst nog een Dyna met een blauwe plaat rondrijden :lol:
Bart
Active Member
Active Member
Berichten: 21993
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:05
Zo ja, wat voor type: Dyna Superglide
Bouwjaar: 2001
Locatie: Leiden suburb
Contacteer:

Re: Side mount kenteken

Bericht door Bart »

Nog maar een keertje: MAG

http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... eturnid=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Some people are alive only because it's illegal to kill them.
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60298
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Side mount kenteken

Bericht door Gerry »

Bart schreef:Nog maar een keertje: MAG

http://www.motorrijdersactiegroep.nl/cm ... eturnid=15" onclick="window.open(this.href);return false;


Mede dankzij de MAG


Ze weten het ook wel brengen :?
Hun cassatieberoep bij de hoge raad is afgewezen,????????????????????
Maar mede door hun mag het nu wel.. die gasten zijn gek
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Street Warrior
Active Member
Active Member
Berichten: 592
Lid geworden op: 17 jul 2017 21:48
Zo ja, wat voor type: Street 750
Bouwjaar: 2017
Locatie: Rose Valley

Re: Side mount kenteken

Bericht door Street Warrior »

Gerry schreef:
Mede dankzij de MAG


Ze weten het ook wel brengen :?
Hun cassatieberoep bij de hoge raad is afgewezen,????????????????????
Maar mede door hun mag het nu wel.. die gasten zijn gek
Ik dacht even dat ik er als enige zo over dacht :toppie:
Screw it, Let's Ride 8-)
Kwajoep

Re: Side mount kenteken

Bericht door Kwajoep »

Niet omdat het moet..... maar omdat het MAG.

om met de 'nieuwe' spelling te spreken, Pannenkoeken. :hello:
Gebruikersavatar
Scrooge
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 4746
Lid geworden op: 16 feb 2010 12:58
Locatie: The bright side of life

Re: Side mount kenteken

Bericht door Scrooge »

Street Warrior schreef:Ik dacht even dat ik er als enige zo over dacht :toppie:
Ik MAG niet eens meer naar hun berichtgeving kijken :mrgreen:
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
Bart
Active Member
Active Member
Berichten: 21993
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:05
Zo ja, wat voor type: Dyna Superglide
Bouwjaar: 2001
Locatie: Leiden suburb
Contacteer:

Re: Side mount kenteken

Bericht door Bart »

Ik krijg nog steeds hun nieuwsbrief, ben ooit in mijn naïeve tijd lid geweest, dacht dat het een motorclub was waar alles “MAG” :lol:
Ben een keer op een meeting geweest, lekker ouwehoeren dacht ik maar ik was het snel beu :huilzwaai:
Some people are alive only because it's illegal to kill them.
Gebruikersavatar
Scrooge
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 4746
Lid geworden op: 16 feb 2010 12:58
Locatie: The bright side of life

Re: Side mount kenteken

Bericht door Scrooge »

Was jij teveel een dwarsligger? Dat MAG daar natuurlijk niet :geek:
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
Plaats reactie