~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

Motorrijders tegen verplichte Europese APK

Voor algemene motor gerelateerde onderwerpen, actualiteiten en nieuws
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Propper
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2301
Lid geworden op: 27 dec 2011 16:16
Zo ja, wat voor type: FatBoy
Bouwjaar: 1990
Locatie: Oldambt
Contacteer:

Motorrijders tegen verplichte Europese APK

Bericht door Propper »

De Europese Commissie stelt voor om alle soorten van gemotoriseerde tweewielers op te nemen in een verordening betreffende de periodieke technische controle voor voertuigen en wil een jaarlijkse inspectie voor alle voertuigen ouder dan zes jaar.
[thumbnailpop]http://www.motorklik.nl/images/stories/ ... missie.jpg[/thumbnailpop]
Het nieuwe voorstel zal naar verwachting op vrijdag 13 juli officieel worden gepubliceerd door de Europese Commissie.

Vrijdag a.s. is de laatste officiële werkdag voor de leden van het Europees Parlement in Brussel voor het zomerreces. De Commissie heeft er duidelijk met een vooropgezet doel voor gekozen het voorstel die dag te publiceren; zo vlak voor de zomervakantie neemt men de critici de wind uit de zeilen.

De Nederlandse motorrijdersorganisatie MAG, maar ook de andere belangenverenigingen voor motorrijders die zijn aangesloten bij de FEMA (die eerder al zo'n 110.000 handtekeningen tegen een APK voor motorfietsen aan de Commissie overhandigden) zullen ervoor zorgen dat de Commissie een storm te wachten staat aan het einde van deze regenachtige zomer.

Deze maatregel zal motorrijders meer dan 1,2 miljard euro extra per jaar gaan kosten. MAG en FEMA hebben kritiek op het voorstel en noemen het overbodig en nutteloos. De motorrijdersorganisaties roepen op tot intrekking van de plannen.

"Dit is niets minder dan een belasting op armoede voor hen die zich niet iedere drie jaar kunnen veroorloven een nieuw voertuig te kopen", zegt FEMA's secretaris-generaal Aline Delhaye. "In termen van tijd en geld, zullen de kosten voor de burger astronomisch zijn, zonder dat er ook maar een voordeelen tegenover staat. Dit is niet aanvaardbaar."

Tot nu toe werden alleen "motorvoertuigen op ten minste vier wielen" gedekt door de EU-richtlijn 2009/40/EG die voorziet in periodieke technische controle (lees: APK). Daarin is voor auto's vastgesteld dat ze voor het eerst na vier jaar en vervolgens om de twee jaar moeten worden gekeurd. Het voorstel van de Commissie vermeldt uitdrukkelijk dat het niet alleen gaat over motoren, maar dat alle motorvoertuigen op twee of drie wielen aan regime moeten worden onderworpen van periodieke controles. Daaraan zullen ook de negen lidstaten [1] van de Europese Unie (EU) moeten voldoen die nog geen periodieke keuring voor motoren kennen, zoals Nederland. Ook Noorwegen [2] wordt beïnvloed door deze nieuwe regelgeving. Voor de meeste andere landen is het waarschijnlijk dat de frequentie van de keuringen zal worden opgevoerd. Voor nieuwe auto's stelt de Commissie voor de eerste controle na vier jaar te laten plaatsvinden, gevolgd door een tweede inspectie twee jaar later en daarna jaarlijks. De voorgestelde 4-2-1-1-1 regeling zal van toepassing zijn op alle auto's, motorfietsen, bromfietsen, scooters en quads.

De Commissie motiveert haar voorstel met bezorgdheid over de veiligheid, maar negeert dat slechts in zeer zeldzame gevallen technische mankementen de oorzaak zijn geweest van een ongeval. Voor motorongevallen spelen technische gebreken een nog minder belangrijke rol. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat, met betrekking tot de motorongevallen met fatale afloop, Europese landen mét periodieke controles voor motorfietsen niet beter presteren dan de landen waar de periodieke inspecties niet verplicht zijn voor motorfietsen. Het enige echte voordeel voor de Europese burgers zou zijn geweest de harmonisatie en wederzijdse erkenning van nationale keuringen, waardoor elke voertuigeigenaar zijn of haar auto kan laten keuren in iedere lidstaat van de Europese Unie. Helaas is dit niet het geval en wij Europeanen worden gewoon gevraagd om hogere kosten te betalen voor een keuringssysteem dat niets toevoegt.

Met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid in Europa, moeten de juiste maatregelen worden genomen. Voor motorfietsen hebben verplichte periodieke inspecties geen enkel bewezen verkeersveiligheidseffect, terwijl tegelijkertijd de kosten volledig voor rekening van de consument komen. In dit geval zullen de kosten naar verwachting escaleren voor mensen die zich niet kunnen veroorloven iedere drie jaar een nieuw voertuig aan te schaffen. Zo'n 35 miljoen gemotoriseerde tweewielers zijn geregistreerd in de Europese Unie. Als de prijs voor een inspectie wordt vastgesteld op 50 euro, zou motorrijders 1,7 miljard euro op tweejaarlijkse basis betalen voor hun voertuigkeuring. Op basis van een geschatte voorraad van 70 procent van motor- en bromfietsen ouder dan zes jaar, zou de voorgestelde jaarlijkse keuring voor die oudere motoren per jaar leiden tot een extra 1,2 miljard euro aan uitgaven! En deze cijfers vermelden nog niet eens de sociale kosten die voortvloeien uit het feit dat de voertuigeigenaar normaliter minstens een halve dag vrij moet nemen om zijn of haar voertuig naar een erkende keuringsinstantie te brengen. De grote winnaars van dit voorstel zijn de keuringssinstanties, omdat ze op zijn minst een 50 procent toename van de omzet verwachten. Voertuigfabrikanten zullen naar verwachting ook profiteren, omdat de jaarlijkse keuringen een stimulans zijn voor eigenaren van oudere voertuigen om een nieuwe motor of auto te kopen.

Bron: motorklik.nl
Bart
Active Member
Active Member
Berichten: 21993
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:05
Zo ja, wat voor type: Dyna Superglide
Bouwjaar: 2001
Locatie: Leiden suburb
Contacteer:

Re: Motorrijders tegen verplichte Europese APK

Bericht door Bart »

Heb op biker4biker onwijs gezeik gehad omdat iedereen de TC (ik geloof dat ie in België zo heet) wel prima vindt, dus ik zeg er daar niks meer over.
Ik denk dat als je logisch nadenkt je er nooit mee eens kunt zijn, en zeker de Harley en soortgelijke motoren ontzettend beperkt gaat worden.
Of er iets aan te is dat is een ander verhaal.
Some people are alive only because it's illegal to kill them.
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60338
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Motorrijders tegen verplichte Europese APK

Bericht door Gerry »

bart wij hebben het meeste gezeik er van
maar wat kan het een BMW Yamaha of suzuki rijder nou schelen
die laten 1 x per jaar toch een beurtje geven en doen nu meteen die APK er bij
wat moeten ze daar nu op af keuren
en een hoop mensen in de grote steden worden knettergek van de jeugd met die kut scooters die 85 lopen
en zien dat die nu ook gekeurd worden en die zijn er allemaal wel voor
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bart
Active Member
Active Member
Berichten: 21993
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:05
Zo ja, wat voor type: Dyna Superglide
Bouwjaar: 2001
Locatie: Leiden suburb
Contacteer:

Re: Motorrijders tegen verplichte Europese APK

Bericht door Bart »

Spijker op z'n kop!
Het grote publiek is gewoon voor, inclusief Jan met de pet op
de standaard motor. Die hebben buiten de extra kosten geen problemen ermee.
Some people are alive only because it's illegal to kill them.
Plaats reactie