Pagina 3 van 4

Re: Bijna voor niks

Geplaatst: 31 jul 2013 19:19
door vetboy
Misschien een " waterdichte" navigatie tip.

Ik gebruik mijn oude PDA van Mio gewoon in mijn rugzak of jaszak....de ontvangst blijkt dan prima en met oordopjes in vertelt dat ding me feilloos de weg :idea:

Navigeer ze...Bert

Re: Bijna voor niks

Geplaatst: 17 jul 2014 10:33
door Bart
:shock: :shock: :shock:

Re: Bijna voor niks

Geplaatst: 17 jul 2014 14:19
door Gerry
:shock: :? Je ziet aan schumacher wat er van komt als je een duitse helm gebruikt :roll:

Re: Bijna voor niks

Geplaatst: 17 jul 2014 23:13
door Bart
Het ding is nog goedgekeurd ook blijkens het E9 nummer, maar om met zo een stuk plastic nou op de motor te gaan zitten lijkt me niet erg slim.

Re: Bijna voor niks

Geplaatst: 17 jul 2014 23:18
door Bart
Wie weet trouwens iets over de betekenis van die E-nummers in een helm?

Re: Bijna voor niks

Geplaatst: 17 jul 2014 23:37
door Gerry
Bart schreef:Wie weet trouwens iets over de betekenis van die E-nummers in een helm?
Misschien heb je hier iets aan

E-NUMMER
Ten eerste kijk je naar het cirkeltje met daarin de letter E, gevolgd door een nummer. Dit is het landnummer voor het land waar de helmkeuring heeft plaatsgevonden en voor Nederland is dat nummer 4. Ieder ander nummer houdt in dat de helm in dat betreffende land gekeurd is (zie kader). Die helm kan overigens wel gewoon in ieder land verkocht worden. Het E-nummer geeft geen enkele indicatie over de kwaliteit, herkomst of beoogde (export-) markt van de helm (komen we zo nog even op terug met de pasvorm). De fabrikant mag zelf kiezen in welk land en door welke keuringsinstantie hij zijn helmen laat keuren. In Nederland (E4) gebeurt dat gewoonlijk door TNO in Delft, maar niet in ieder land zijn de keuringsinstanties zo onberispelijk van aard…
ECE-NUMMER
Dan is er ook nog een nummer dat voorafgegaan wordt door een letter. Voor jethelmen is dit J en voor helmen met een beschermend kinstuk, zoals integraalhelmen, is dit P. Bij helmen met een kinstuk dat niet beschermend is, staat er NP. Deze laatstgenoemde helmen moeten daarnaast ook een symbooltje hebben dat dit duidelijk maakt voor analfabeten. Het nummer wat achter het streepje staat begint met 05, wat staat voor de ECE 22.05 normering, het pakket keuringseisen dat tegenwoordig geldt. In 1982 werd daarmee begonnen met 22.02. Nummers die met 04 beginnen zijn van de vorige ECE 22.04 en die mochten tot halverwege 2003 verkocht worden. Ook iets om nog eventjes goed op te letten voordat je een ‘koopje’ aanschaft. Na 05 volgt eraan vast het typenummer van de helm. Bij verschillende modellen, al zijn ze van dezelfde fabrikant, dient hier dus een ander nummer te staan. Er staat ook nog een uniek serienummer bij, een nummer dat voor iedere afzonderlijke helm anders is. Per land worden deze opeenvolgend geleverd en vastgelegd.

WAAR KOMT JE HELM VANDAAN
In iedere helm zit een labeltje met gegevens. Hier zie je onder andere een rondje met daarin als het goed is de letter E, gevolgd door een nummer, dit is het landnummer. Voor Nederland is dit nummer 4. Iedere helm met een ander E-nummer is dus oorspronkelijk in een ander land gekeurd. . Het is geen wet van Meden en Perzen, maar je kunt er over het algemeen vanuit gaan dat hoe verder een land bij ons vandaan ligt, hoe discutabeler de keuringsinstantie is. Hieronder de lijst met nummers:
1. Duitsland, 2. Frankrijk, 3. Italië, 4. Nederland, 5. Zweden, 6. België, 7. Hongarije, 8. Tsjechië, 9. Spanje, 10. Joegoslavië, 11. Groot Brittannië, 12. Oostenrijk, 13. Luxemburg, 14. Zwitserland, 15. te vergeven, 16. Noorwegen, 17. Finland, 18, Denemarken, 19. Roemenië, 20. Polen, 21. Portugal, 22. Russische Federatie, 23. Griekenland, 24. Ierland, 25. Kroatië, 26. Slovenië, 27. Slowakije, 28. Wit Rusland, 29. Estland, 30. te vergeven, 31. Bosnië Herzegovina, 32. Letland, 33. te vergeven, 34. Bulgarije, 35. te vergeven, 36. Litouwen, 37. Turkije, 38. te vergeven, 39. Azerbeidzjan, 40. voormalig Joegoslavische republiek Macedonië, 41. te vergeven, 42. Europese Gemeenschap, 43. Japan, 44. te vergeven, 45. Australië, 46. Oekraïne, 47. Zuid Afrika, 48. Nieuw Zeeland

Re: Bijna voor niks

Geplaatst: 18 jul 2014 09:05
door Stef
dus een spaanse butsmuts die blijkbaar wel aan de huidige eisen voldoet. :shock: dat het kan voor 19 piek :shock:

Re: Bijna voor niks

Geplaatst: 18 jul 2014 11:26
door Bart
Ieder land heeft dus z'n eigen eisen???? Vreemd hoor, e.u. weg ermee

Re: Bijna voor niks

Geplaatst: 18 jul 2014 11:33
door Stef
Bart schreef:Ieder land heeft dus z'n eigen eisen???? Vreemd hoor, e.u. weg ermee
euh nee Bart, de keuringseisen zijn gelijk. Alleen mag iedere fabrikant zelf bepalen welke keuringsinstantie bepaalt of de butsmuts ook aan die eisen voldoet :proost:

Re: Bijna voor niks

Geplaatst: 18 jul 2014 12:36
door Gerry
Bart schreef:Wie weet trouwens iets over de betekenis van die E-nummers in een helm?
Half uur zitten type'n,,, geen dank hoor :lol: :lol: :lol: