~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding

Voor algemene motor gerelateerde onderwerpen, actualiteiten en nieuws
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60352
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding

Bericht door Gerry »

Categorie: Motornieuws 23 januari 2016
FEMA logo thumbHet Europees Parlement heeft deze week besloten dat in vervolg alle motorkleding gezien moet worden als beschermende kleding en dat deze aan alle Europese normen zal dienen te voldoen.
Tot nu toe werden alleen beschermende (motorfiets) handschoenen, laarzen en impact-beschermers gezien als beschermende kleding die onder bepaalde normen vallen.
Nu heeft het Europees Parlement besloten om de totale motorfietsuitrusting op te nemen in een nieuwe persoonlijke beschermingsmiddelen-regeling.
Dit betekent dat in een paar jaar tijd alle motorfiets spullen die in Europa verkocht worden aan dezelfde veiligheidseisen voldoen, zodat ze allemaal een minimum aan bescherming moeten bieden tegen slijtage en een impact.
Helmen en vizieren vallen buiten het toepassingsgebied van de nieuwe verordening; deze zijn al gedekt door het VN ECE-reglement nr. 22.

Net zoals dat nu al gebeurt met laarzen en handschoenen, zal er aan de binnenkant van alle motorkleding een label bevestigd moeten worden waaraan de koper kan zien dat deze voldoet aan Europese normen en in welke mate bescherming geboden wordt.
Ook dient informatie over onderhoud, opslag en het gebruik ervan te worden vermeld.
De precieze normen en wanneer alle motorfiets spullen in de winkels moeten voldoen aan de nieuwe eisen is nog niet bekend.
Dat zou zo maar een paar jaar kunnen duren.
De FEMA (Europese federatie van motorrijders) geeft aan motorrijders op de hoogte te zullen houden van alle nieuwe ontwikkelingen.

Deze nieuwe verordening betekent overigens niet dat motorrijders verplicht zullen worden om alleen goedgekeurde kleding te dragen.
Deze regeling gaat alleen over de verkoop van goedgekeurde beschermende kleding en niet over het dragen ervan.
Voor zover bekend heeft de Europese Commissie ook geen plannen om het dragen van goedgekeurde motorkleding verplicht te gaan stellen.

Dolf Willigers, secretaris-generaal van de FEMA: "Als alle motorfietskleding voldoet aan een standaard weet je wat de hoeveelheid bescherming is die je kunt verwachten.
Dat is consumentenbescherming die we nu niet hebben.
Natuurlijk zullen de nieuwe normen aan de behoefte van motorrijders moeten voldoen, maar met de informatie die we nu hebben, heb ik er alle vertrouwen in dat dit het geval zal zijn.
Zolang de Europese autoriteiten deze normen niet zullen gebruiken om rijders te dwingen alleen goedgekeurde motoruitrusting te dragen, en we zullen er op toe zien dat dit niet zal gebeuren, is de standaardisatie van de motorfietskleding een goede zaak voor de motorrijder."
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rene53catalina

Re: Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding

Bericht door rene53catalina »

laten ze lekker opflikkeren , ik bepaal zelf we wat ik aan doe , betuttelend gezeik is het allemaal
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60352
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding

Bericht door Gerry »

Gerry schreef: Zolang de Europese autoriteiten deze normen niet zullen gebruiken om rijders te dwingen alleen goedgekeurde motoruitrusting te dragen, en we zullen er op toe zien dat dit niet zal gebeuren, "
rene53catalina schreef:laten ze lekker opflikkeren , ik bepaal zelf we wat ik aan doe , betuttelend gezeik is het allemaal
Ja, maar daar kun je op wachten Rene, dat is gewoon een kwestie van tijd
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bart
Active Member
Active Member
Berichten: 21993
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:05
Zo ja, wat voor type: Dyna Superglide
Bouwjaar: 2001
Locatie: Leiden suburb
Contacteer:

Re: Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding

Bericht door Bart »

Ach lekker belangrijk. Je bent een rebel of je bent het niet. Trek aan wat je lekker vindt zitten en wat comfortabel rijdt en wees niet zo benauwd, ze gaan echt niet in je schoenen kijken of er een sticker in zit.
Some people are alive only because it's illegal to kill them.
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60352
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding

Bericht door Gerry »

Bart schreef:Ach lekker belangrijk. Je bent een rebel of je bent het niet. Trek aan wat je lekker vindt zitten en wat comfortabel rijdt en wees niet zo benauwd, ze gaan echt niet in je schoenen kijken of er een sticker in zit.
waarom niet ,, Randy is al 3 x aangehouden,, met de vraag of zijn helm wel is goedgekeurd (die rijd met een duitshelmpie)
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bart
Active Member
Active Member
Berichten: 21993
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:05
Zo ja, wat voor type: Dyna Superglide
Bouwjaar: 2001
Locatie: Leiden suburb
Contacteer:

Re: Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding

Bericht door Bart »

Dat is gewoon pesten maar die Duitse helmen zijn nou ook niet echt de beste helmen die er bestaan, maar ik begrijp je punt, het is toch gewoon je eigen keuze.
Some people are alive only because it's illegal to kill them.
Gebruikersavatar
Gipsie
Active Member
Active Member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 29 mei 2014 07:47
Zo ja, wat voor type: Lowtail
Bouwjaar: 92
Locatie: Mokum

Re: Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding

Bericht door Gipsie »

Als jij met gympen aan rijd zien ze het toch
,,En,, Ik smeer um
Gebruikersavatar
Heppie
Active Member
Active Member
Berichten: 27683
Lid geworden op: 01 jun 2013 08:12
Zo ja, wat voor type: CMX1100 Rebel
Bouwjaar: 21
Locatie: 020

Re: Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding

Bericht door Heppie »

Het zal straks wel net zo gaan als met een ART 4 Slot en de auto gordels,als er wat gebeurt betaald de verzekering gewoon niet uit :D :D
De volgende stap is dat de zorgverzekering ook niets betaald.
Slecht weer bestaat niet,wel slechte motorkleding .
Bart
Active Member
Active Member
Berichten: 21993
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:05
Zo ja, wat voor type: Dyna Superglide
Bouwjaar: 2001
Locatie: Leiden suburb
Contacteer:

Re: Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding

Bericht door Bart »

Gipsie schreef:Als jij met gympen aan rijd zien ze het toch
Heb je een bon gekregen vanwege je helm?
Some people are alive only because it's illegal to kill them.
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60352
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding

Bericht door Gerry »

Bart, mijn kinderen houden zich net als ik keurig aan de regels ;)
dus in zijn helm zit een keur label :D
maar het is schijnbaar een model helm die vaak niet gekeurd zijn
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie