~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

(Officieel) nieuws met betrekking tot Harley-Davidson. Heb je wat gelezen over / van Harley-Davidson. Plaats het hier, graag met bronvermelding.
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60337
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door Gerry »

Afbeelding

Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?


Met jouw motor achteraan sluiten of vol gas naar voren? Gefrustreerde automobilisten omdat jij op de motor vooraan gaat staan?
Het mag en het is vaak zelf veiliger voor jou als motorrijder!

Lees dit stuk en je weet waarom je er vaak goed aan doet om ‘asociaal’ vooraan te gaan staan.

Over het, al dan niet tussen de auto’s door, met je motor naar voren rijden bij verkeerslichten of openstaande bruggen, bestaan nogal wat misverstanden.
Achteraan aansluiten bij een rij wachtende auto’s, is met een motor risicovoller dan met een auto.
Immers een motorfiets beschikt niet over een zogeheten kreukelzone.
Dat is voor veel motorijders dan ook één van de redenen om langs wachtende voertuigen naar voren te rijden.

En als ik toch achteraan sta?

Mocht je onverhoopt toch achteraan komen te staan, danwel als eerste vooraan stil komen te staan, blijf dan ingeschakeld en spiegel goed naar het achteropkomende verkeer.
Zo kun je meteen reageren als je mogelijk over het hoofd wordt gezien en gaat er geen kostbare tijd verloren.
Let wel, een voertuig dat met 80km/u aan komt rijden, verplaatst zich wel zo’n 22 meter per seconde! In de bebouwde kom waar de snelheid veelal op 50km/u ligt, is dit nog altijd 13 meter per seconde.
Pas als het voertuig achter je geheel stilstaat en het groene verkeerslicht nog enige tijd op zich laat wachten, is het motor technisch beter om de versnellingsbak in z’n vrij te zetten.

Waarom vooraan gaan staan?

Het is verstandiger om meteen gebruik te maken van de bescherming van de wachtende voertuigen door met gepaste snelheid naar voren te rijden.
Niet iedere automobilist is hiervan gecharmeerd, maar als dit met het nodige beleid gebeurt, zoals dat bijvoorbeeld ook in de filegedragscode staat beschreven, is er weinig aan de hand.
Bijkomend voordeel is dat er na de verkeerslichten minder inhaalmanoeuvres nodig zijn, omdat je veelal als eerste kunt wegrijden.
Immers een motor accelereert over het algemeen sneller dan een auto.

Het mag!

Net als het tussen de file doorrijden, is het op zich ook niet verboden om tussen de rijen naar voren te rijden.
Omdat in ons land het inhalen links geschiedt, is het bij een enkele rijstrook verstandig om er links langs te gaan.
Dat sluit ook aan bij het verwachtingspatroon van de automobilist.
Waar het nog wel eens fout gaat, is dat dit soms met te hoge snelheid gebeurt.
Maximaal 10km/u snelheidsverschil geeft nog voldoende tijd om te kunnen reageren.
Probeer in de auto’s te kijken en wees alert op eventuele van rijstrook wisselende automobilisten en op het openen van portieren.
Als er een stopstreep aanwezig is, blijf er dan vóór stilstaan. Hetzelfde geldt voor eventuele voorsorteervakken.
Je bent verplicht om de richting te volgen die de pijl aangeeft en strafbaar alsje in het vak voor links- of rechtsaf gaat staan en daarna toch rechtdoor gaat.
Hetzelfde geldt voor het overschrijden van enkele, danwel dubbele ononderbroken strepen op het wegdek.
Ook verdrijvingsvlakken, zogeheten puntstukken, busbanen en doelgroep stroken zijn taboe.
Als je eenmaal vooraan staat, zoek dan even oogcontact met de andere weggebruikers.

Verkeer komt van verkeren, het omgaan met elkaar. En als dit met het nodige respect gebeurt, voorkomen we schade of nog erger, letsel.

Dus:

Conclusie: “Niks asociaal gedrag”
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Gipsie
Active Member
Active Member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 29 mei 2014 07:47
Zo ja, wat voor type: Lowtail
Bouwjaar: 92
Locatie: Mokum

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door Gipsie »

Ik heb 10 jaar geleden me rijbewijs gehaald en toen was het al gewoon een wet in plaats van een gedoogd beleid wat alle automobilisten denken...langs stilstaande of langzaam rijden verkeer (tot 30km p u op de snelweg) mag je met 10 km verschil inhalen
,,En,, Ik smeer um
Gebruikersavatar
PS RoadKing
Active Member
Active Member
Berichten: 3832
Lid geworden op: 01 jun 2013 21:14
Zo ja, wat voor type: Road King Speci
Bouwjaar: 2017
Locatie: Loonse en Drunense Duinen

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door PS RoadKing »

tripleren oftewel tussen de file door rijden prima, als dat op een redelijke manier gebeurt is dat tegenwoordig geen enkel probleem, maar dat vooraan gaan staan, voor de auto's, snap ik niet zo want de meeste auto's staan met de bumper op de stopstreep en is er dus geen ruimte om met je motor te gaan staan, en in dat zelfde artikel wordt gesteld dat je voor de stopstreep moet blijven....kan dus in praktijk niet;
je ziet dus in de praktijk dat motoren over de stopstreep gaan staan, en dat is leuk als er detectielussen voor de roodlichtcamera zijn.....
en dan heb ik ook al een paar keer meegemaakt dat zo'n drammer zo nodig voor mij (in de auto) moet gaan staan en als het groen wordt slaat z'n motor af, op die manier heb ik al een paar keer zo'n figuur mogen opduwen
rene53catalina

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door rene53catalina »

tja , ik doe dat eigenlijk alleen bij spoorwegovergangen en bruggen
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60337
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door Gerry »

Ik doe nooit anders, in de stad moet je toch wel,, anders ben je in een dag niet uit en thuis,, dan moet je overnachten.
maar ik wist niet dat het ook gewoon was toegestaan
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
rene53catalina

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door rene53catalina »

ja , inderdaad ligt het er wel aan waar je aan het rijden bent , hier heeft het niet echt veel nut
Gebruikersavatar
Gipsie
Active Member
Active Member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 29 mei 2014 07:47
Zo ja, wat voor type: Lowtail
Bouwjaar: 92
Locatie: Mokum

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door Gipsie »

PS FatBob schreef:tripleren oftewel tussen de file door rijden prima, als dat op een redelijke manier gebeurt is dat tegenwoordig geen enkel probleem, maar dat vooraan gaan staan, voor de auto's, snap ik niet zo want de meeste auto's staan met de bumper op de stopstreep en is er dus geen ruimte om met je motor te gaan staan, en in dat zelfde artikel wordt gesteld dat je voor de stopstreep moet blijven....kan dus in praktijk niet;
je ziet dus in de praktijk dat motoren over de stopstreep gaan staan, en dat is leuk als er detectielussen voor de roodlichtcamera zijn.....
en dan heb ik ook al een paar keer meegemaakt dat zo'n drammer zo nodig voor mij (in de auto) moet gaan staan en als het groen wordt slaat z'n motor af, op die manier heb ik al een paar keer zo'n figuur mogen opduwen
Ik weet die situaties niet waar jij het over heb natuurlijk maar hier kan nog meestal wel gewoon rechts of links voor hem/haar gaan staan...zo goed als gelijk met de auto en die trek je er meestal makkelijk uit en mocht ie uitvallen kan diegene er langs. Maar ik doe niks anders dan voor dringen en dat is me ook geleerd bij me motor rijlessen 10 jaar geleden, net als file rijden...zijn gewoon regels
,,En,, Ik smeer um
Gebruikersavatar
PS RoadKing
Active Member
Active Member
Berichten: 3832
Lid geworden op: 01 jun 2013 21:14
Zo ja, wat voor type: Road King Speci
Bouwjaar: 2017
Locatie: Loonse en Drunense Duinen

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door PS RoadKing »

Gipsie schreef:
PS FatBob schreef:tripleren oftewel tussen de file door rijden prima, als dat op een redelijke manier gebeurt is dat tegenwoordig geen enkel probleem, maar dat vooraan gaan staan, voor de auto's, snap ik niet zo want de meeste auto's staan met de bumper op de stopstreep en is er dus geen ruimte om met je motor te gaan staan, en in dat zelfde artikel wordt gesteld dat je voor de stopstreep moet blijven....kan dus in praktijk niet;
je ziet dus in de praktijk dat motoren over de stopstreep gaan staan, en dat is leuk als er detectielussen voor de roodlichtcamera zijn.....
en dan heb ik ook al een paar keer meegemaakt dat zo'n drammer zo nodig voor mij (in de auto) moet gaan staan en als het groen wordt slaat z'n motor af, op die manier heb ik al een paar keer zo'n figuur mogen opduwen
Ik weet die situaties niet waar jij het over heb natuurlijk maar hier kan nog meestal wel gewoon rechts of links voor hem/haar gaan staan...zo goed als gelijk met de auto en die trek je er meestal makkelijk uit en mocht ie uitvallen kan diegene er langs. Maar ik doe niks anders dan voor dringen en dat is me ook geleerd bij me motor rijlessen 10 jaar geleden, net als file rijden...zijn gewoon regels
wat ik bedoel is dat in het artikel staat dat je vóór de auto's mag staan maar niet over de stopstreep en ik zie zelden dat dat mogelijk is omdat de auto domweg vlak voor de stopstreep staat en dan zou je dus over de stopstreep moeten rijden en daar gaan staan.....
maar goed, kan je nog uren over ouwehoeren....als er een paar auto's staan dan sluit ik gewoon achter aan dan krijg je geen agressie en ik heb op de motor zelden haast en zie het nut er niet van om dan enkele seconden later uiteindelijk weer samen bij het volgende stoplicht te staan ;)
Gebruikersavatar
Gipsie
Active Member
Active Member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 29 mei 2014 07:47
Zo ja, wat voor type: Lowtail
Bouwjaar: 92
Locatie: Mokum

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door Gipsie »

Ja daar ben ik mee eens dat gaat in praktijk niet, er is geen auto wat een motor lengte van de stopstreep afstaat en als er 1 auto staat sluit ik ook wellis gewoon aan maar door de bank genomen rij ik door naar voor, maar dat heb niks met haast te maken maar meer omdat het kan en mag[emoji6]
,,En,, Ik smeer um
Gebruikersavatar
mr_brakke
Active Member
Active Member
Berichten: 5019
Lid geworden op: 09 feb 2014 00:39
Zo ja, wat voor type: FLTRX
Bouwjaar: 2016

Re: Voordringen bij het verkeerslicht mag dat?

Bericht door mr_brakke »

Hè bah.... tis gewoon legaal! :mrgreen:
- for those about to rock ... -
het is niet mijn bedoeling om tendentieus, ongefundeerd en/of nodeloos kwetsend over te komen
Plaats reactie