~~ UPCOMING EVENTS ~~

... Nou er is zat te doen de komende weken, kijk even op Rallies & Gatherings dus klik hier onder even op Info...
***Klik hier voor het Rallies & Gatherings overzicht***

.........TESLA........

Voor algemene motor gerelateerde onderwerpen, actualiteiten en nieuws
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60340
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

.........TESLA........

Bericht door Gerry »

Nieuws
17 October 2016
FEMA, KNMV en MAG bundelen de krachten tegen Tesla's typegoedkeuring
Het wordt steeds duidelijker dat 'autopilot'-systemen in auto's gevaar kunnen opleveren voor motorrijders. FEMA, KNMV en MAG spreken RDW hierop aan.
In vervolg op de brieven die de Noorse motorrijdersorganisatie NMCU heeft gestuurd naar de Noorse transportminister Ketil Solvik-Olsen en aan Tesla-baas Elon Musk, hebben MAG, FEMA en KNMV samen een brief gestuurd aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer RDW.

Wij zijn al enige tijd bezorgd over de manier waarop autofabrikanten hun rij-ondersteunende systemen in de markt zetten. Ongevallen, onderzoeken en ontwijkende antwoorden op vragen van de FEMA duiden erop dat deze systemen niet voldoende getest worden en al helemaal niet met motorfietsen.

In april 2016 heeft de Europese Transport Veiligheidsraad ETSC een rapport gepubliceerd waarin de risico’s van onvoldoende geteste zelfrijdende systemen en van over-the-air geüpdatete software werden genoemd. In het rapport werd tevens gesteld dat “there is an urgent need to put in place certain prerequisites prior to the wider deployment of automated vehicles in Europe” (Er is een dringende noodzaak om bepaalde voorwaarden te stellen voorafgaand aan de bredere inzet van geautomatiseerde voertuigen in Europa).

Een recent ongeluk in Noorwegen, waarbij een jonge motorrijdster, een Tesla met ingeschakelde ‘autopilot’ en twee andere voertuigen betrokken waren, heeft weer eens aangetoond dat motorrijders terecht bezorgd te zijn. Dit werd nog eens bevestigd door testen van de Duitse organisatie BASt, welke tot de conclusie leidden, dat het Tesla-systeem potentieel gevaarlijk is voor het verkeer en door een brief waarin de Duitse German Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) Tesla vordert om te stoppen met het gebruik van de term ‘autopilot’, omdat deze bijzonder misleidend is.

Het California Department of Motor Vehicles (DMV) heeft formele regelgeving uitgevaardigd waarbij Tesla onder druk van een dwangsom gesommeerd wordt om in advertenties voor hun auto’s te stoppen met de termen ‘self-driving’, ‘automated’ of ‘autopilot’, tenzij deze in staat zijn om zelfstandig te rijden zonder enige menselijke back-up.

Aangezien de Europese typegoedkeuring voor de Tesla is afgegeven door de RDW, hebben MAG, KNMV en FEMA besloten de krachten te bundelen om te zorgen dat motorfietsen, eigenlijk alle tweewielers, van onze wegen gebruik kunnen maken zonder van achteren aangereden te worden door een falende Tesla of ander voertuig dat is uitgerust met een slecht werkend noodremsysteem.

De eerste stap om dit te bereiken is het stellen van vragen over het testen met tweewielige voertuigen aan de RDW en eisen, dat geen voertuigen meer worden toegelaten op onze wegen die niet fatsoenlijk zijn getest of niet zijn getest met tweewielers. Een kopie van de brief aan de RDW is ook gestuurd aan de minister van Infrastructuur en Milieu en aan de Tweede Kamer.

Lees hieronder de brief .


Directie RDW
t.a.v. de heer drs. A. van Ravestein
Postbus 777
2700 AT Zoetermeer
Brussel, L4 oktober 2016,
Geachte heer Van Ravestein,
De Federation of European Motorcyclists' Associations (FEMA), de Koninklijke Nederlandse
Motorrijders Vereniging (KNMV) en de Motorrijders Actie Groep Nederland (MAG NL) hebben met
zorg kennisgenomen van een aantal ongevallen en bijna ongevallen met Tesla's met ingeschakelde
"Autopilot". Eerder al (op 10 maart 2016) heeft de FEMA via e-mail aan de RDW vragen gesteld over
het afgeven van vergunningen voor het testen van min of meer autonoom rijdende voertuigen
zonder dat duidelijk is of de hierbij gebruikte systemen met motorfietsen en andere tweewielers zijn
getest. Op deze vragen is nimmer een concreet antwoord ontvangen.
De directe aanleiding voor deze brief is een ongeval op 27 juli 2016 op de E18 bij Drammen in
Noorwegen. Hierbij werd een motorrijdster vanachter aangereden door een Tesla met ingeschakelde
Autopilot en zij raakte daardoor zwaargewond. Tevens hebben wij kennisgenomen van een artikel in
Der Spiegel van 7 oktober 20L6, waarin verslag werd gedaan van testen door de Duitse organisatie
BASI. Uit deze testen is gebleken dat het toelaten van de Tesla op de openbare weg onverantwoord
is. Letterlijk wordt hier gesteld dat "mit dem Wissen um die Gefahr des Tesla-Systems hàtte er (de
minister von Verkeer Dobrindt) handeln und das Model S aus dem Verkehr ziehen mlissen, so wie es
ihm seine Beamten nahelegen." De reden dat wij u benaderen is het gegeven dat de Europese gehele
voertuig typegoedkeuring voor de Tesla door de RDW is afgegeven.
Wij maken ons ernstige zorgen over het gegeven dat voor dit soort voertuigen, waarbij het mogelijk
is om cruciale besturingshandelingen over te laten aan bewezen niet goed werkende apparatuur
door de RDW Europese gehele voertuig typegoedkeuring is afgegeven. Dit roept bij ons de volgende
vragen op:
L. Valt software onder de toelatingseisen?
2. Valt software onder de permanente eisen?
3. Wat zijn de gevolgen van gewijzigde software?
4. Hoe en door wie wordt de software getest?
5. ls bij de Tesla de oorspronkelijke software getest?
6. ls bij de Tesla de update getest?
7. ls bij het testen van de sensoren rekening gehouden met motorfietsen en andere tweewielers?
8. Waarom is de Tesla toegelaten tot de openbare weg, ondanks dat het voertuig is voorzien van
aantoonbaar niet of onvoldoende geteste elementen?
Een ander zorgwekkend gegeven is dat uit een Amerikaans onderzoek door John F. Lenkeit van
Dynamic Research, lnc., USA (Preliminary investigation of the response to motorcycles of forward
collision warning systems) gepresenteerd op 3 oktober 2016 in Keulen op de 11th lnternational
Motorcycle Conference, georganiseerd door het lnstitut fiir Zweiradsicherheit, is gebleken datin 41%
van de geteste gevallen motorfietsen niet adequaat werden opgemerkt, vergeleken met3,6% van de
personenauto's.
De ontstane situatie geeft ons ook aanleiding tot het formuleren van een aantal eisen:
L. ADAS (advanced driver assistant systems) dienen altijd getest te worden met tweewielers,
inclusief motorfietsen.
De RDW dient hier bij het afgeven van een Europese gehele voertuig typegoedkeuring en bij
het afgeven van een typegoedkeuring voor componenten op toe te zien en geen
typegoedkeuring af te geven indien niet met motorfietsen en andere tweewielers is getest of
indien niet duidelijk is of met motorfietsen en andere tweewielers is getest.
De RDW dient bij het afgeven van vergunningen voor het doen van testen op de openbare
weg van ADAS en van voertuigen die hiermee zijn uitgerust toe te zien of deze systemen met
motorfietsen zijn getest en geen vergunning af te geven indien niet met motorfietsen en
andere tweewielers is getest of indien niet duidelijk is of met motorfietsen en andere
tweewielers is getest.
Voertuigen die zijn voorzien van ADAS dienen na een update opnieuw te worden getest om
te zien of zij nog voldoen aan de Europese gehele voertuig typegoedkeuring. Ook hier dient,
indien van toepassing, de RDW toe te zien op het testen van de updates met motorfietsen en
andere tweewielers.
Wij geven de RDW in overweging Europese gehele voertuig typegoedkeuring voor alle Tesla
modellen in te trekken, zolang de veiligheid van het overige verkeer niet gewaarborgd kan worden.
Wij ontvangen graag binnen twee weken antwoord op deze brief. Ons contactadres is Motorrijders
Actie Groep, ter attentie van dhr. Dolf Willigers, Postbus 46, 8900 AA Leeuwarden, e-mailadres:
secretary.general@fema-online.eu. Een kopie van deze brief zal ook worden verstuurd aan het
Ministerie van lnfrastructuur en Milieu en aan de Vaste commissie voor lnfrastructuur en Milieu van
de Tweede Kamer der Staten-Generaal.
2.
3.
4.
Hoogachtend,
Federation of European
Moto rcyclists' Associatio ns
FEMA
Dolf Willigers,
General Secretary
Koninklijke Nederlandse
Motorrijders Vereniging
KNMV
Arjan Everink,
Hfd. Verkeer &
Motorrijders Actie
Groep MAG
Wim Taal,
Rijopleidingen Bestuurslid
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60340
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: .........TESLA........

Bericht door Gerry »

Die mogen er niet op Ed,V8 en V-twin only
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Scrooge
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 4746
Lid geworden op: 16 feb 2010 12:58
Locatie: The bright side of life

Re: .........TESLA........

Bericht door Scrooge »

Groningen schreef:Oh, dacht dat het om Amerikaans ging... :?
En dan kom je met een Volvo :shock: :lol:
Toon onderschriften: ○ Ja ● Nee
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 60340
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: .........TESLA........

Bericht door Gerry »

Groningen schreef:Oh, dacht dat het om Amerikaans ging... :?
Scrooge schreef:En dan kom je met een Volvo :shock: :lol:
Hij begrijpt er niks van Oscar .. 8-)
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie