Pagina 3 van 4

Re: Is dit wat?

Geplaatst: 28 feb 2018 10:13
door Gerry
zijlvaart67 schreef:'Klapbanden' horen eigenlijk niet meer voor te komen, zeker niet bij motoren...
Nou, je kunt het lekker vertellen Zijlvaart.. maar aangezien dat HARLEY anno 2018 nog steeds met minimaal 50% halfbakken spaakwielen gebruikt
met binnenbanden :o bestaat dat nog ,, ja bij harley wel.
en als daar ook maar een spijkertje in komt dan ben je uit gereden en kun je niks meer
waar je met een tubeless met een spijker of zo nog even op kan pompen en naar huis kunt rijden
kun je met die kut binnenbanden niks . en Bart noemt dat een klapband .
................................................................................................
Me BMW van 1993 had al spaakwielen met de spaken aan de buitenkant van de velg en die hadden gewoon tubeless banden
maar dat heeft harley 25 jaar later nog steeds niet uit gevonden of afgekeken.

Afbeelding

Re: Is dit wat?

Geplaatst: 28 feb 2018 10:40
door zijlvaart67
Veel motoren met spaakwielen zijn nog voorzien van binnenbanden, niet alleen Harley's..

Beter ook, het geeft nog een extra bescherming en heeft, in de basis, niets met de opbouw van een band te maken.
De velg bepaalt of er een binnenband nodig is en dat maakt de buitenband niet specifiek anders..en de kans op een klapband dus ook niet.

De stevigheid van een band wordt niet bepaald door de binnenband.. In Afrika rijden ze veel met binnenbanden in tubeless spul, gewoon om de kans op lek raken nog verder te verkleinen..

Bart heeft gewoon veel pech gehad of de levensduur van de band zwaar overschreden.. en ik weet niet waar die grens ligt..

Re: Is dit wat?

Geplaatst: 28 feb 2018 10:57
door Gerry
zijlvaart67 schreef:Veel motoren met spaakwielen zijn nog voorzien van binnenbanden, niet alleen Harley's..

Beter ook, het geeft nog een extra bescherming en heeft, in de basis, niets met de opbouw van een band te maken.
De velg bepaalt of er een binnenband nodig is en dat maakt de buitenband niet specifiek anders..en de kans op een klapband dus ook niet.

De stevigheid van een band wordt niet bepaald door de binnenband.. In Afrika rijden ze veel met binnenbanden in tubeless spul, gewoon om de kans op lek raken nog verder te verkleinen..

Bart heeft gewoon veel pech gehad of de levensduur van de band zwaar overschreden.. en ik weet niet waar die grens ligt..
Bart had gewoon een band van 2 jaar oud,,
En verder hebben binnenbanden alleen maar nadelen .
het is lastig met monteren,, en als het lek is dan kun je iemand bellen,want dan kun je niks meer
Waar je met tubeless nog even kan oppompen en verder rijden of je kunt als je een repair setje heb zonder het wiel en de band te demonteren even een prop er in freubelen en dan kun je ook weer verder.
Dus om het kort samen te vatten .. het is gewoon helemaal KUT die binnenbanden ;)

Re: Is dit wat?

Geplaatst: 28 feb 2018 11:31
door Bart
Een klapband is toch gewoon een heel erge lekke band! Eentje die heel snel (in 1 klap) leeg loopt! Dat kan iedereen overkomen.

Re: Is dit wat?

Geplaatst: 28 feb 2018 11:47
door zijlvaart67
Gerry schreef:Waar je met tubeless nog even kan oppompen en verder rijden of je kunt als je een repair setje heb zonder het wiel en de band te demonteren even een prop er in freubelen en dan kun je ook weer verder.
Dat zie ik inderdaad wel als een groot voordeel!

Ik heb 't een keer met een binnenband geprobeerd, maar dan ben je kansloos.. Lek is dan inderdaad over en uit. Tenminste, ik wel..

Re: Is dit wat?

Geplaatst: 28 feb 2018 11:49
door Gerry
Bart schreef:Een klapband is toch gewoon een heel erge lekke band! Eentje die heel snel (in 1 klap) leeg loopt! Dat kan iedereen overkomen.
Ja, maar dat heb je bijna alleen met binnenbanden, want die scheuren als er een scherp dingetje in komt.

Re: Is dit wat?

Geplaatst: 28 feb 2018 17:09
door Kwajoep
Bart schreef:Een klapband is toch gewoon een heel erge lekke band! Eentje die heel snel (in 1 klap) leeg loopt! Dat kan iedereen overkomen.
Precies, heeft eigenlijk weinig te maken met wel of geen tubeless, meestal een combinatie van belasting en leeftijd (zowel van de band alsook de berijder)
denk eens aan een tubeless met een verkeerde spanning/druk beide kanten kan het verkeerd aflopen en is de band in seconden leeg.

Re: Is dit wat?

Geplaatst: 28 feb 2018 17:45
door PS RoadKing
in feite is een klapband een band die letterlijk met een stevige duidelijk hoorbare knal uit elkaar spat; als dat bij een vrachtwagen gebeurt moet je daar niet met je motor naast rijden, want die klap wordt door je oorpropjes niet opgevangen en de stukken staaldraadkarkas vliegen om je oren en die partij lucht die met 8 bar in die band zat opgesloten blaast je even makkelijk uit je zadel.....
een band die relatief snel leegloopt en op het laatste moment ook nog een redelijke ruïne maakt van het geheel noemen we ook nog een klapband; allemaal situaties die zeker op een motor niet echt prettig zijn.......
nu zijn er vele tientallen oorzaken van lekke banden en daar kan ik een paar A4-tjes mee vullen maar dat ga ik niet doen, wel wil ik een aantal tips geven om problemen met banden te voorkomen:
vermijd montage van binnenbanden tenzij het niet anders kan (spaakwielen, velg niet luchtdicht)
monteer bij een nieuwe buitenband altijd een nieuw ventiel (of binnenband)
gebruik montagevloeistof bij montage
als je een binnenband moet gebruiken voorkom dan "tussenlucht" tijdens oppompen
controleer regelmatig je bandenspanning (in koude toestand met goede meter)
controleer regelmatig het loopvlak op inrijdingen en andere beschadigingen
voorkom veroudering (let op bouwjaar/maand)
als je onderweg een tubeless band moet repareren dan is een prop van buitenaf een noodoplossing;
het beste is om bij reparatie de band te demonteren, de binnenzijde te inspecteren op beschadigingen en dan het gat repareren met manchet/pleister aan binnenzijde

Re: Is dit wat?

Geplaatst: 28 feb 2018 19:06
door Gerry
PS RoadKing schreef: vermijd montage van binnenbanden tenzij het niet anders kan (spaakwielen, velg niet luchtdicht)

Nou, gelukkig is de banden specialist het met me eens


als je onderweg een tubeless band moet repareren dan is een prop van buitenaf een noodoplossing;
het beste is om bij reparatie de band te demonteren, de binnenzijde te inspecteren op beschadigingen en dan het gat repareren met manchet/pleister aan binnenzijde
Voorbeeld

Re: Is dit wat?

Geplaatst: 28 feb 2018 19:21
door Bart
En van die noodspuitbussen met purschuim, is dat wat? (Hè, we zijn weer ontopic :shock: )