Opvolger van de ‘Milwaukee Eight’

(Officieel) nieuws met betrekking tot Harley-Davidson. Heb je wat gelezen over / van Harley-Davidson. Plaats het hier, graag met bronvermelding.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 47533
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Opvolger van de ‘Milwaukee Eight’

Bericht door Gerry » 05 sep 2019 08:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opvolger van de ‘Milwaukee Eight’

Harley-Davidson werkt aan nieuwe luchtgekoelde V-Twin
Harley-Davidson werkt aan een opvolger van haar Milwaukee Eight.
Een nieuwe, luchtgekoelde twin die meer toeren moet kunnen draaien dan zijn voorganger.
Dat blijkt uit recent openbaar gemaakte patent tekeningen.


Gezien de traditionele aard van Harley zal het niet als een verrassing komen dat de motorfabrikant naast nieuwe ontwikkelingen als een vloeistofgekoelde DOHC-constructie, ook zo lang mogelijk vast blijft houden aan een luchtgekoelde V-twin.
Via een recent openbaar gemaakte patentaanvraag zijn nu de eerste details van Harley’s nieuwe blok inzichtelijk geworden.


Zodoende weten we dat ook de nieuwe motor vier kleppen per cilinder en stoterstangen heeft.
Die laatste worden bij het nieuwe blok, in tegenstelling tot de huidige configuratie, aan weerszijden van de cilinder geplaatst.
Daarmee krijgt het blok in ieder geval een heel eigen smoel en verdwijnt de kenmerkende ‘kale kant’.

Wat ook verdwijnt zijn de gevorkte tuimelaars. In ruil daarvoor rust Harley het nieuwe blok uit met enkele tuimelaars.
Deze drukken vervolgens op een klepbrug waarmee beide kleppen op de inlaat- of uitlaat zijde bediend worden.
Voordeel van deze oplossing is dat eventuele kantel krachten op de klepstelen verminderd, ofwel volledig geëlimineerd worden.
En dat is weer gunstig voor de slijtage/levensduur van de klepstelen en klepgeleiders.


Om te voorkomen dat deze klep-bruggen verschuiven of roteren, laat Harley ze langs een geleidingsas op en neer bewegen.

Nieuw is deze oplossing overigens niet.
Zo wordt hij onder meer bij enkele vrachtwagens en boten motoren gebruikt.
Daarom weten we ook al dat de constructie niet per se geschikt is om veel toeren te draaien.
In de bekende blokken is het met een top van zo’n 4.000 toeren bijvoorbeeld gedaan.
Harley-Davidson beweert echter 6.800 tot 7.000 tpm te bereiken.
Gezien de top van 5.500 toeren van de huidige Milwaukee Eight een beste sprong.

Waarom Harley hiervoor kiest? Dat is voorlopig gissen.
Een reden zou kunnen zijn dat de Amerikanen met de klepbrug-constructie kleinere en stijvere tuimelaars kunnen gebruiken.
In de patentaanvraag wordt daarnaast een makkelijker onderhoud als voordeel genoemd.
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 47533
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Opvolger van de ‘Milwaukee Eight’

Bericht door Gerry » 05 sep 2019 08:46

Nou, ze gaan het wiel weer opnieuw uitvinden...
Ze willen meer toeren draaien..
Neem dan het systeem wat elke japanner gebruikt , die draaien zo maar 14/15000 toeren..
nee we nemen een systeem, wat alleen in motor wordt gebruikt tot 4000 toeren...
ik zal ze wel nooit begrijpen :(
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart
Active Member
Active Member
Berichten: 18721
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:05
Zo ja, wat voor type: Dyna Superglide
Bouwjaar: 2001
Locatie: Keytown-City
Contacteer:

Re: Opvolger van de ‘Milwaukee Eight’

Bericht door Bart » 05 sep 2019 10:30

Ik denk dat het andersom ligt, ze begrijpen de Harleyrijder niet.
Als je veel toeren wilt dan kooo je wel een motor die dat doet en aan kan, je koopt een Harley juist omdat je zo lekker laag in de toeren kan rijden! (tenminste ik dan)
Some people are alive only because it's illegal to kill them.

Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 47533
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Opvolger van de ‘Milwaukee Eight’

Bericht door Gerry » 05 sep 2019 12:45

Nou, onderschat jezelf niet zeg,, je had zondag (voor jou doen dan) aardig de gang er in.. ;)
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
PS RoadKing
Active Member
Active Member
Berichten: 3083
Lid geworden op: 01 jun 2013 21:14
Zo ja, wat voor type: RK CVO
Bouwjaar: 2013
Locatie: Loonse en Drunense Duinen

Re: Opvolger van de ‘Milwaukee Eight’

Bericht door PS RoadKing » 05 sep 2019 14:10

ik vermoed dat ie zelfs boven de 2000 toeren ging :o

Gebruikersavatar
Bart
Active Member
Active Member
Berichten: 18721
Lid geworden op: 02 apr 2012 20:05
Zo ja, wat voor type: Dyna Superglide
Bouwjaar: 2001
Locatie: Keytown-City
Contacteer:

Re: Opvolger van de ‘Milwaukee Eight’

Bericht door Bart » 05 sep 2019 14:48

Had daarna wel de bibbers erin :lol:
Some people are alive only because it's illegal to kill them.

Gebruikersavatar
Gerry
Moderator
Moderator
Berichten: 47533
Lid geworden op: 13 dec 2009 15:33
Zo ja, wat voor type: S G
Bouwjaar: 2009
Locatie: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Contacteer:

Re: Opvolger van de ‘Milwaukee Eight’

Bericht door Gerry » 05 sep 2019 14:49

PS RoadKing schreef:
05 sep 2019 14:10
ik vermoed dat ie zelfs boven de 2000 toeren ging :o
:shock: Neeee,, zal dat echt :o
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
AfbeeldingAfbeelding Afbeelding

Bitchin
Active Member
Active Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2019 20:32
Zo ja, wat voor type: Softail
Bouwjaar: 1990

Re: Opvolger van de ‘Milwaukee Eight’

Bericht door Bitchin » 05 sep 2019 15:57

Eh, was Bart dat, ik zat al naar boven te kijken of er een turbo prop overvloog

Plaats reactie