Uit interesse even opgezocht op internet, hier is veel over te vinden.
Het is niet geregeld in de wet dus mag het.
Remmerij hoeft hier niet mee te werken want minder dan 750 kilo, wel moet de verlichting met het trekkende voertuig meewerken.
In andere landen (m.u.v. GB) is het verboden maar over het algemeen geeft het weinig problemen.
Gewoon doen dus, over de grens op de gok... de fiets op een aanhanger is misschien een beter idee.
– dolly:
aanhangwagen met carrosserietype DB, DC of subcategorie SJ, bestemd voor:
a. het koppelen van een oplegger aan een trekkend voertuig waarbij de dolly de voorzijde van een oplegger draagt;
b. het dragen van de achterzijde van in de lengte ondeelbare lading, indien deze lading het chassis van het voertuig vervangt; of c. het dragen van één van de assen van een motorvoertuig; de afsleepdolly;
Het probleem is alleen dat het een aanhangwagen betreft en 'aanhangwagens' kennen van zichzelf aanvullende eisen zoals 'verlichting' ed. Nu is dat hier niet mogelijk, maar de dolly zelf is gewoon toegestaan. Derhalve ga je geen rechter vinden die je veroordeelt omdat je dolly niet over een reflector beschikt oid..terwijl de dolly zelf gewoon mag..
Je kentekenplaat is niet goed zichtbaar; nou, hoera.. Maar ook dat is geen probleem want je wordt gewoon bekeurd op het kenteken van je motor.. en ook dat is compleet conform de wetgeving.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 25 apr 2021 09:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb mijn ,,Jeffy,, al 4 keer naar huis gesleept met mijn motor en een touwtje..
En we zijn zelfs nooit staande gehouden...
Als je de hele dag aan alle malle onbegrijpbare regeltjes moet voldoen , dan kun je beter thuis blijven..
Wij doen altijd maar wat op dat moment nodig is..
Want als je gaat informeren dan mag er niks of ze weten het zelf ook niet..
zijlvaart67 schreef: ↑25 apr 2021 09:02
Uit de Staatscourant:
– dolly:
aanhangwagen met carrosserietype DB, DC of subcategorie SJ, bestemd voor:
a. het koppelen van een oplegger aan een trekkend voertuig waarbij de dolly de voorzijde van een oplegger draagt;
b. het dragen van de achterzijde van in de lengte ondeelbare lading, indien deze lading het chassis van het voertuig vervangt; of c. het dragen van één van de assen van een motorvoertuig; de afsleepdolly;
Het probleem is alleen dat het een aanhangwagen betreft en 'aanhangwagens' kennen van zichzelf aanvullende eisen zoals 'verlichting' ed. Nu is dat hier niet mogelijk, maar de dolly zelf is gewoon toegestaan. Derhalve ga je geen rechter vinden die je veroordeelt omdat je dolly niet over een reflector beschikt oid..terwijl de dolly zelf gewoon mag..
Je kentekenplaat is niet goed zichtbaar; nou, hoera.. Maar ook dat is geen probleem want je wordt gewoon bekeurd op het kenteken van je motor.. en ook dat is compleet conform de wetgeving.
klopt
dat ding wat geschroefd zit aan he trekhaak is geen "aanhangwagen met carrosserietype DB, DC of subcategorie SJ" dus geen dolly
de rest heeft er dus niets mee te maken,,, ook C niet
Eens, maar ik heb geleerd dat wetgeving heel ruim geïnterpreteerd kan worden. In een rechtszaal lig je helemaal dubbel over wat er wel en niet toegestaan wordt. Wie had ooit verwacht dat een gsm ingeklemd in een hoofddoek verboden zou zijn als je de regel bekijkt?
Met andere woorden; het gaat heel vaak om de interpretatie van in dit geval de (Europese) wet; een (af)sleepdolly is per definitie in Europa toegestaan en dan wordt mi ondergeschikt hoe deze er dan op de nuances uit moet zien.
Hoe dan ook; gewoon een keer een rechtszaak opstarten; als het echt niet als dolly wordt gezien, dan val je terug naar de definitie van ' ondeelbare lading' en dat ga je achter een personenauto of kleine bedrijfsauto zeker verliezen.
Gerry schreef: ↑24 apr 2021 16:14
Nou, eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in die doly..
Zo'n gammel karretje legt ook bij de eerste best kuil ondersteboven.
Zeker niet.
Wij hebben ook zo'n trailer.
Mijn vrouw is net begonnen met motorrijles maar is te klein voor de lesmotor. Dus hebben we gekozen om zelf een motor te kopen waar ze op kan lessen. Ze heeft inmiddels een Honda 500 Rebel. Deze hebben we opgehaald met zo'n trailer en ik was verbaasd hoe stabiel deze achter de auto hangt. Mijn vrouw gebruikt hem nu ook ook van, en naar, de rijschool te rijden. En hij staat rechtop tegen de schutting. Bijna geen last van.